Afbeelding

Akkoord op natuurdoelen Buijtenland van Rhoon

Algemeen

RHOON - Ondernemers, natuur- en recreatieorganisaties en overheden hebben samen een toekomstbeeld vastgesteld voor het Buijtenland van Rhoon: een mooi en aantrekkelijk gebied waar natuur, recreatie en akkerbouw elkaar versterken.

Het streefbeeld beschrijft op welke wijze landbouw, natuur en recreatie in het 600 hectare grote gebied 'het Buijtenland van Rhoon' samen kunnen gaan. De ondernemers in het gebied zullen zich meer gaan toeleggen op het realiseren van zogenoemde 'akkernatuur' en de productie van streekeigen producten. Zij gaan hun bedrijf op zodanige wijze runnen, dat er ook ruimte blijft voor bijvoorbeeld bijzondere plantensoorten, insecten en akkervogels. In de praktijk houdt dit in dat gestreefd wordt naar natuurlijk evenwicht in plaats van maximalisatie van de opbrengsten.

Gedeputeerde Han Weber nam het streefbeeld in ontvangst uit handen van agrariër Adjan Vos en van Alex Ouwehand (Zuid-Hollandse Milieufederatie). Weber: ,,Het is mooi om te zien wat de gebiedspartners samen ambiëren voor dit bijzondere en waardevolle gebied. Het streefbeeld biedt goede aanknopingspunten om landbouw, natuur en recreatie in samenhang verder te ontwikkelen."

Gebiedscoöperatie
Het Buijtenland van Rhoon is een poldergebied net onder Rotterdam, waarvan de geschiedenis teruggaat tot in de middeleeuwen. Als onderdeel van het project Mainportontwikkeling Rotterdam wordt de toegankelijkheid van dit gebied verbeterd en komt er meer ruimte voor natuur en recreatie. De volgende stap in de ontwikkeling van het Buijtenland van Rhoon is de oprichting van een gebiedscoöperatie.

De partijen die nu overeenstemming hebben bereikt gaan ook aan de slag met de verdere ontwikkeling van het gebied. Het gaat om agrarisch ondernemers die hier al gevestigd zijn, nieuwe ondernemers die hier kansen zien, natuurorganisaties, recreatieorganisaties en overheden.

De eerste ervaringen met het realiseren van akkernatuur worden nu al opgedaan en er worden ook diverse initiatieven ontplooid om het gebied aantrekkelijker te maken voor (kleinschalig) toerisme.

Advertenties uit de krant