Afbeelding

Katinka: plagiaat?!

Column Column

Een aantal jaar geleden, in havo 4, kreeg ik een mail van mijn docente CKV. Ik had een 1 voor mijn verslag en moest langskomen na de les. Ze vertelde me dat ik plagiaat had gepleegd in mijn laatste verslag. Fraude. Mijn hart begon te bonzen toen ze me vroeg om alle bronnen die ik had gebruikt nog eens na te sturen.

Ik zal het maar gelijk eerlijk toegeven… Nee, ik heb geen plagiaat gepleegd in havo 4. Daar was ik veel te bang voor. Maar, ik heb de inleiding van mijn column gewoon van het internet gekopieerd. Ik heb het niet zelf geschreven. Eigenlijk heeft niemand het geschreven. Chat GBT heeft de tekst voor mij geschreven. Chat GBT is een chatbot die teksten kan genereren op basis van AI (Artificial intelligence). Teksten die nog nooit door iemand anders zijn geschreven. Het enige wat ik hoefde te doen was opschrijven waar de tekst over moest gaan. Chat GBT maakt er een mooi verhaal van.

Bizar dat dit kan! Het werkt nog goed ook. Op mijn huidige opleiding moet ik regelmatig onderzoeksvragen uitwerken. Geef Chat GBT de onderzoeksvraag en je krijgt een uitgebreid antwoord op je onderzoeksvraag. Zelfs de APA-bronvermelding kan worden toegevoegd door mijn slimme digitale vriend.

Is de plagiaatcheck dan nu iets van de verleden tijd? Kunnen studenten nu dan écht verslagen inleveren die niet zelf geschreven zijn? Ik denk voorlopig nog even niet. Verschillende Hogescholen zijn bezig met het aanpassen van hun reglementen omtrent plagiaat. Hoewel mijn slimme digitale vriend perfect een conclusie kan opschrijven, verhalen kan verzinnen en onderzoeken kan uitschrijven zijn langere teksten namelijk vaak niet samenhangend.

Het is overduidelijk wanneer uitgebreide verslagen van chat GBT komen. Voorlopig zullen de luie studenten zelf nog even “de puntjes op de i moeten zetten” en zal mijn oud-docente CKV een nieuwe manier voor het vinden van plagiaat moeten bedenken. Succes!

Advertenties uit de krant