Light brown bokeh texture background from natural
Light brown bokeh texture background from natural

Column Katinka: Fraude door PostNL?

Column Column

Vorige maand had ik online een gouden armbandje besteld. Ik had het armbandje al maanden op het oog en besloot hem nu te kopen. Het was zondag, de laatste dag van de SALE. Dus nu was het juiste moment. De levertijd was drie dagen. Mooi! Afrekenen en afwachten maar. Dinsdag, de dag voor de bezorging, ontving ik een mailtje met het verwachte bezorgmoment. “Het verwachte bezorgmoment voor uw pakketje is morgen 16 uur.” Ook stond er dat de ontvanger moet tekenen voor ontvangst.

Zelf was ik niet thuis, maar gelukkig kon ik mijn zusje de armband in ontvangst nemen. Ik belde haar om 16.01 enthousiast op om te vragen of het armbandje al binnen was. Dat was natuurlijk veel te vroeg, ik moest nog even geduld hebben. De pakketbezorger was vertraagd en kwam het pakketje om 19.15 uur met gierende banden brengen. Op mijn telefoon kreeg ik direct een pop-up op mijn telefoon met de melding dat het pakketje was bezorgd.

Toen ik de melding bekeek stond er een handtekening bij. Eén ding wist ik zeker. Deze handtekening is zeker niet van mijn zusje. Deze handtekening is een (hele slechte!) poging tot een nagemaakte paraaf. Ik belde mijn zusje om te vragen of ze een nieuwe handtekening had. Ze reageerde verbaast: “Hoe bedoel je nieuwe handtekening, moeten we een nieuw paspoort aanvragen dan?” Ze heeft geen handtekening hoeven zetten om voor ontvangst te tekenen.

Hoe kan het dat een bezorger van PostNL tekent voor de ontvangst van mijn pakket? En dan ook nog een handtekening vervalst. Verbaast belde ik PostNL om uitleg te vragen. De mevrouw die ik aan de telefoon was verbaasd: “Dit is natuurlijk niet de bedoeling, maar wij hebben weinig invloed op dit soort zaken…”

Waarschijnlijk moest de bezorger nog veel pakketjes rondbrengen en wilde hij tijd besparen. Hij krijgt per pakketje betaalt en heeft nog veel ander pakketjes uit de sale die hij moet bezorgen. Het is de laatste tijd steeds vaker in opspraak. Doordat bezorgers per pakketje betaalt krijgen, ervaren ze meer druk en ontstaan er dit soort taferelen. Ik denk dat PostNL er dus wél wat aan kan doen.


Advertenties uit de krant