Burgemeester De Witte bij het bruidspaar Zevenbergen.
Burgemeester De Witte bij het bruidspaar Zevenbergen.

Echtpaar Zevenbergen 70 jaar een paar

Algemeen

POORTUGAAL - Het afgelopen weekeinde was het feest in huize Zevenbergen aan de Albrandswaardsedijk 45 in Poortugaal. De heer Maarten Zevenbergen (96) was zondag niet minder dan zeventig jaar getrouwd met mevrouw Jannie Zevenbergen-Rasser (91).

Voor burgemeester Jolanda de Witte was dat een goede aanleiding om zaterdagmiddag op bezoek te gaan. Het bloemstuk dat ze meebracht kreeg een plek naast de bloemengroet die het echtpaar Zevenbergen van koning Willem Alexander mocht ontvangen. Daarna werd een feesttaart aangesneden met daarop een eetbare foto van het verloofde stel.

De heer en mevrouw Zevenbergen kregen twee kinderen. Inmiddels zijn er vier kleinkinderen en vijf achterkleinkinderen.

De familie Zevenbergen is in Albrandswaard bekend van het tuincentrum Intratuin. Maarten Zevenbergen begon, samen met zijn vrouw Jannie, in 1948 een tuinderij aan de Ariaansweg in Poortugaal. Later, in 1963, namen zij het bedrijf van Boender over aan de Albrandswaardsedijk, waar het bedrijf over de jaren uitgroeide tot tuincentrum Intratuin. Rond 2000 verhuisde het bedrijf naar de Stationsstraat in Rhoon.

Zevenbergen werd beroemd om de chrysanten die hij kweekte. Terwijl de heer Zevenbergen de tuinderij runde, verkocht mevrouw Zevenbergen - die ook met groene handen gezegend was - de producten vanuit een schuur aan de Albrandswaardsedijk.

Door producten met andere tuinderijen te ruilen of op de veiling in te kopen, groeide en groeide het assortiment. Daarmee was de basis gelegd voor het latere tuincentrum.

Intratuin
De heer Zevenbergen is jarenlang voorzitter geweest van de Intratuin-organisatie. De coöperatie werd zorgvuldig gecreëerd door acht ondernemers die in 1980 de handen inéén sloegen. Ze waren stuk voor stuk ambitieus, slim en een tikkeltje eigenwijs. Maar wat ze vooral gemeenschappelijk hadden was een uitgesproken visie. Ze geloofden in de kracht van samenwerken.

Daarom besloten ze in eerste instantie om gezamenlijk in te kopen. Toen dat succesvol bleek te zijn werd de volgende stap gezet: een uniforme verkoopformule ontwikkelen en samen promotie maken.

Onder de naam Intratuin werd die verkoopformule gelanceerd. Om niet in elkaars vaarwater te zitten, kregen nieuwe ondernemers een plekje dat wat verderaf lag van bestaande vestigingen.
Zo werd je geen directe concurrent van elkaar.

Afbeelding

Advertenties uit de krant