Afbeelding

Column Katinka: Vanuit een ander perspectief

Algemeen

Het is maandagochtend 11 uur. Ik probeer het stil te krijgen zodat we verder kunnen met de gastles. Een jongen steekt zijn hand in de lucht en wil een argument geven. Ik kijk hem aan om duidelijk te maken dat ik hem gezien heb. Het is rumoerig in de klas. Iedereen heeft een mening over dit beladen onderwerp. Het wordt langzaam stil. “Als vrouwen altijd per se gelijk willen zijn, dan mogen mannen toch juist nu ook over zo’n onderwerp meestemmen?” Iemand aan de andere kant van het lokaal steekt haar hand op. “Ik vind dat alleen vrouwen mogen stemmen. Zij moeten de baby dragen!”

Vorige week heb ik vier dagen gastlessen gegeven op een school in Spijkenisse. Op de school was er een superleuke week georganiseerd door Global Exploration die in het teken stond van de Sustainable Development Goals (SDG’s). Dit zijn 17 wereldwijde doelen die met elkaar verbonden zijn. Deze doelen zijn ontworpen om een betere en duurzamere toekomst te behalen. Ik ben als SDG Voice actief om op verschillende plekken, zoals scholen en evenementen, te vertellen over deze doelen. 

Op evenementen vinden de meeste mensen het interessant wat je vertelt over de SDG’s. Op deze school was dat in het begin nog wel even een uitdaging. Waarschijnlijk had ik een paar jaar terug als leerling er net zo bij gezeten. Nu stond ik zelf voor de klas iedereen ervan te overtuigen dat het echt een leuk programma zou worden. Gelukkig was het een lekker actief programma en werden de meesten snel even enthousiast als ik. Het laatste onderdeel van de les was ‘cross the line’. Ik las een stelling voor en leerlingen mochten naar de andere kant van het lokaal lopen als ze het eens waren met deze stelling. Daarna mochten ze natuurlijk een toelichting geven. 

De eerste stelling ging over doel 5: gendergelijkheid. “Vrouwen verdienen in Nederland gemiddeld € 5000 bruto minder dan mannen, dat is terecht.” Bij veel klassen was iedereen het er mee eens dat dit niet normaal was. Een andere stelling die voor meer discussie zorgde, ging over een actueel onderwerp. “Abortuswetgeving moet bepaald worden door referenda waarbij alleen vrouwen mogen stemmen.” Voordat ik mijn zin überhaupt kon afmaken ging de discussie over of abortus toegestaan moet worden en waarom. 

Tijdens de vier dagen heb ik met heel veel verschillende leerlingen gepraat. Leerlingen die het klimaat erg belangrijk vinden en elk stukje afval precies scheiden. Jongens die, stoer in een groep, vertellen waarom ze vrouwen minder belangrijk vinden. En een groep leerlingen die speelgoed heeft opgehaald voor arme kinderen in Nederland. Iedereen zit op deze leeftijd in zijn eigen belevingswereld. Ik denk dat dat alleen maar goed is. Er is geen goed of fout. Maar gewoon rustig met je klas deze belevingswerelden bespreken kan natuurlijk nooit kwaad!

Advertenties uit de krant