Marjolein bij een ANPR controle.
Marjolein bij een ANPR controle.

Marjolein is deurwaarder: ‘Ik heb een leuke, afwisselende baan’

Algemeen

ALBRANDSWAARD - Marjolein Blok is al 23 jaar deurwaarder. We waren nieuwsgierig hoe het is om zo’n beroep uit te oefenen, dus vroegen we haar het hemd van het lijf.

,,Ik heb een leuke, afwisselende baan”, begint Marjolein te vertellen. ,,Er zijn nogal wat vooroordelen over dit beroep. Dat de meeste mensen waar je aanbelt, boos of zelfs agressief zouden zijn, maar dat is zelden het geval. Vaak zijn mensen opgelucht dat er eindelijk iets gebeurt en zelfs blij dat ik er ben. Want nu kunnen ze gaan werken aan de financiële problemen.”

Een deurwaarder wordt ingeschakeld als de schulden niet betaald worden na meerdere aanmaningen. Marjolein krijgt het dossier en begint met een bezoekje af te leggen. Als de personen niet thuis zijn, krijgen ze een brief in de bus. ,,Dat is een vriendelijke brief, heel anders dan tot een paar jaar geleden. Toen werd er meteen gedreigd met politie en slotenmakers om de deur te forceren. Dat doen we niet meer. We vragen om contact op te nemen. Als dat niet gebeurt en ze zijn weer niet thuis, dan komen we wel met politie en slotenmakers, maar in de meeste gevallen komt het niet zo ver. Vaak zijn er problemen in het gezin, is er wel een wil, maar weten de mensen niet meer hoe ze het nog aan moeten pakken. Natuurlijk zijn er ook dossiers van mensen die gewoonweg niet willen betalen en er alles aan doen om ons te ontlopen. Dan gaan we over tot in beslagname. Ook lang niet meer zo makkelijk als vroeger. Bijna alles in huis wordt als eerste levensbehoefte gezien, tv’s, computers, tablets. We kunnen wel de auto in beslag nemen - mits deze nog waarde heeft - en dat doen we dan meestal ook.”

,,Eens in de maand doen we een ANPR controle. Dan worden kentekens langs de kant van de weg gescand en wie er schulden heeft, wordt staande gehouden.”

,,Er zijn genoeg schrijnende gevallen van bijvoorbeeld gescheiden mensen die vanwege de ex-partner met grote schulden zitten en bedrijven die niet overeind zijn gebleven tijdens de pandemie. Als de wil er is om de schulden weg te werken, hulp te aanvaarden en oplossingen te zoeken, komen we er meestal wel uit. Maar als iemand zijn kop maar in het zand blijft steken, wegloopt voor de problemen en ons niet te woord staat, moeten we wel stappen ondernemen.”

Marjolein heeft niet vaak te maken gehad met agressie of geweld. Behalve die ene keer… ,,We hadden op kantoor een fout gemaakt. We hadden wielklemmen bij auto’s aangebracht die op een parkeerplek in een garage stonden waar ze niet mochten parkeren. We hadden een lijst met kentekens die wel geoorloofd waren. Een van de auto’s die we een klem gaven, hoorde wel op de lijst, maar stond er niet op. De betreffende eigenaar van de auto was woest. Toen we terugkwamen om de klem te verwijderen, liet hij het rolluik van de garage zakken en zaten we vast. We konden geen kant op. De eigenaar van de auto stond met een mes naar ons te zwaaien. Met veel gepraat kreeg ik hem uiteindelijk toch rustig en ondanks dat we nauwelijks bereik hadden, kon ik 112 bellen en kwam de politie.”

Je moet dus wel stoer zijn voor deze baan en niet snel in paniek raken, maar dat is wel aan Marjolein besteed. Zelfs voor grote, brede kerels, deinst ze niet terug.

,,Er zijn vaak gevallen waarvan mensen het zelf niet in de hand hebben, zoals die dame die een hotel had ‘geërfd’ waar al schulden op rustte. Maar te vaak zie ik ook dat mensen veel meer kopen dan waar ze geld voor hebben. Als je financiële problemen hebt, klop dan zo snel mogelijk aan bij de gemeente. Zij kunnen je helpen en zo zorg je ervoor dat het niet van kwaad tot erger gaat.”

Advertenties uit de krant