Afbeelding
Foto:

81-jarige vrouw uit Rhoon opgelicht

Algemeen

RHOON - Een 81-jarige inwoonster van Rhoon is afgelopen zaterdag, 7 januari opgelicht. Zij werd gebeld door de bank dat haar naam op een ING-bankpas gebruikt werd in de MediaMarkt en dat er 1140 euro werd afgeschreven. Natuurlijk schrok ze hiervan, maar de man aan de telefoon legde haar rustig uit wat ze er aan kon doen. ,,In het begin twijfelde ik aan de oprechtheid, maar ik mocht deze man terugbellen als ik een code zou gebruiken. Dat deed ik en daarom leek het zo echt. Uiteindelijk heb ik anderhalf uur met deze man aan de telefoon gezeten. We hadden zelfs gesprekken over het overlijden van mijn man en zijn grote hobby. Ik moest iets installeren op mijn iPad, maar dat lukte me niet. Maar ook dat was geen probleem. Er zou iemand langskomen om me te helpen.”

Korte tijd later kreeg ze inderdaad bezoek. De man aan de telefoon had een code doorgegeven zodat de man aan de deur zich kon identificeren. Het hele verhaal zat zo goed in elkaar en ze waren zo hulpvaardig, dat de mevrouw geen reden had om te twijfelen aan de oprechtheid. ,,Ze installeerde programma’s op mijn iPad, ik moest een cent overmaken en hij wilde de wificode en de code van het KPN-kastje. Op het moment dat mijn zoon binnenkwam, kreeg de man op mijn bank opeens haast. Hij was snel weg, maar vervolgens werd ik weer gebeld door de eerste man. Mijn zoon nam nu de telefoon aan en kreeg te horen dat hij mijn bankpas en pincode op moest sturen. Omdat mijn zoon zei dat hij dit niet ging doen, werd de verbinding meteen verbroken. Op dat moment drong het tot me door dat ik te maken had gehad met een stelletje oplichters. Ik voelde me zo stom en schuldig.”

De politie werd meteen ingeschakeld en de fraudelijn van de bank gebeld. Gelukkig is het slechts bij 1 cent gebleven en hebben de oplichters niet meer buit kunnen maken. Mevrouw heeft een nieuwe ID aangevraagd omdat de oplichters daar ook een kopie van hadden gemaakt en nu moet de iPad nog goed gezet worden omdat nog niet helemaal duidelijk is wat daar precies allemaal op geïnstalleerd is. 

,,Ik wil graag mensen waarschuwen”, zegt ze nog hoorbaar overstuur. ,,Ik vind het heel stom van mezelf, maar op het moment had ik echt niks door. Deze mannen zijn zo gewiekst. Ik hoop dat anderen wat aan mijn verhaal hebben en altijd meteen hun eigen bank bellen als ze zo’n soort telefoontje krijgen. Ga geen gesprek aan, maar bel je eigen bank!”

Een bank zal nooit bellen en zeker niet vragen om programma’s te installeren of een pinpas en pincode op te sturen. Mocht dit toch voorkomen, hang dan op en bel met de eigen bank.

Seniorweb
SeniorWeb besteed ook aandacht aan dit onderwerp. Wie een bericht krijgt per telefoon of mail waar men aan twijfelt, kan langskomen bij Seniorweb. De Boekenstal Poortugaal maandag 9.30 tot 12 uur of Wijkcentrum Portland donderdag 9.30 tot 12 uur.


Advertenties uit de krant