Afbeelding
Foto: Anouk

‘Verkeersveiligheid veel beter dan landelijk gemiddelde’

Algemeen

ALBRANDSWAARD – In 2022 wil de gemeente een nieuwe mobiliteitsvisie gaan opstellen. Vooruitlopend daarop kreeg de commissie Ruimte maandagavond een presentatie over verkeer en hoe ze als gemeente bepalen wanneer er wel of geen maatregelen nodig zijn.

Door Anouk Breeman

Kevin van der Stelt, adviseur mobiliteit van de gemeente, en Ron Rietveld, team verkeer van de politie, kwamen aan het woord. Belangrijkste boodschap: het gevoel van onveiligheid is vooral subjectief. ,,In de laatste vijf jaar zijn maar vijftien ongevallen geregistreerd op wegen die in beheer zijn van de gemeente. Daarvan waren er maar vijf ongevallen met letsel, nooit met dodelijke afloop. Daarmee doet Albrandswaard het heel veel beter dan het landelijk gemiddelde”, vertelde Van der Stelt.

De gemeente doet jaarlijks snelheidsmetingen op zo’n dertig locaties én na meldingen. Als 85 procent van de automobilisten veel te hard rijdt, wordt er gekeken naar maatregelen zoals drempels of versmallingen. Op niet onderheide, smalle dijken zoals de Rijsdijk zijn drempels niet mogelijk, omdat deze trillingen veroorzaken. ,,Daarom komen er op drie plaatsen versmallingen op de Rijsdijk tussen Viaductweg en Tijsjesdijk.”

Kosten

Op de Welhoeksedijk, tussen Poortugaal en Hoogvliet, wordt veel te hard gereden en is er veel doorgaand sluipverkeer. De gesloten verklaring in spitstijden wordt volop genegeerd. ,,Daarom willen we het afsluiten met een poller. Het Albrandswaardse gedeelte wordt een fietsstraat. We zijn hierover in overleg met bewoners.” Ook voor de Dorpsdijk, richting de Oude Maas, overweegt de gemeente het aanleggen van een fietsstraat.

Landelijk is er een discussie om van alle wegen in de bebouwde kom een 30-km zone te maken. ,,Dat brengt nogal wat uitdagingen met zich mee”, legde Van der Stelt uit. ,,Het neerzetten van een 30 km-bord alleen is niet genoeg. De inrichting van de weg moet overeenkomen met de functie. Wegen waar je 30 km moet rijden zijn bestraat met klinkers en hebben drempels of versmallingen. Het kost bijvoorbeeld 3 miljoen euro om wegen en kruispunten in de wijk Valckesteyn optimaal aan te passen. Dat leidt tot de vraag: doen we het goed? Of doen we het goedkoop?”

,,Hou het vooral simpel! Zorg voor een veilige en duidelijke inrichting van wegen. Alleen dan kunnen wij handhaven”, adviseerde Ron Rietveld, van team verkeer van de politie.

De gemeente wil een fietsstraat aanleggen op de Welhoeksedijk.

Advertenties uit de krant