Logo deschakelalbrandswaard.nl
Foto: Ronald Hooijmeijer

Column Katinka: Moederdag

s’ Morgens staan we vroeg op. We pakken nog even snel de cadeautjes in. Kijken elkaar verontrustend aan als we de mixer aanzetten voor de smoothie. “Shit is ze nu wakker geworden?” Nog even snel de broodjes uit de oven halen… Dan sluipen we met z’n drieën zachtjes naar boven met het ontbijt.

Inderdaad dit gaat over moederdag. Volgende week is het alweer zover. We zijn thuis altijd even extra lief, maken een strijkplank buffet en kopen iets voor onze moeder. Maar de dag na Moederdag maak ik echt niet meer spontaan ontbijt voor mijn moeder. Laat staan dat ik zomaar een cadeautje voor haar koop. De oorsprong van Moederdag in Nederland ligt bij de Koninklijke Maatschappij voor Tuinbouw en Plantkunde. Zij zagen Moederdag als een uitstekende manier om meer bloemen te kunnen verkopen. Een commerciële aangelegenheid dus.

Maar is het nu zo erg dat Moederdag super commercieel is? Misschien heb ik als puber wel een dag als Moederdag nodig om eraan herinnerd te worden dat ik even extra lief moet zijn voor onze moeder. En als er geen Moederdag zou zijn, dan zou ik überhaupt vergeten om een bloemetje voor mijn moeder te kopen. Dus misschien zijn die honderdduizend spam berichten in mijn mailbox helemaal zo slecht nog niet. Ik bedoel, het is gewoon een herinnering dat ik even niet moet puberen en extra lief moet zijn. Hoe handig is dat!

Oké, oké, ik geef het toe. Misschien moet ik gewoon altijd ietsje liever voor mijn moeder zijn en niet alleen op moederdag. Ik hoop dat mijn moeder dit niet tegen mij gaat gebruiken, maar ik geef toe dat ik best wel eens een extra bloemetje voor mijn moeder zou kunnen meenemen. Voorlopig moet ik voor volgende week alvast cadeautjes gaan kopen… en mezelf mentaal gaan voorbereiden dat ik vroeg in de ochtend op moet voor het strijkplank buffet (ik blijf tenslotte een puber). Maar dat heb ik natuurlijk allemaal over voor mijn allerliefste moeder!

Meer berichten