Afbeelding

Buurtbussen in coronatijd

Algemeen

REGIO - Na bijna drie maanden van gedwongen stilstand zijn de buurtbussen sinds 8 juni weer op straat. De vrijwillige chauffeurs zijn blij, natuurlijk onder de voorwaarden die het RIVM heeft gesteld, dat er weer gereden kan worden. En dan ook nog met de lang verwachtte nieuwe bussen. 

Carsten Visser (34) zorgt samen met Jolanda Kingsma dat er in de BAR gemeenten voldoende vrijwilligers zijn die op de RET lijnen 601, 602, 603 en 604 zes dagen per week willen rijden. Nog niet zo eenvoudig en daarom schuilt er achter de schermen van het ‘buurtbus bedrijfje’ een hoop werk. Nadat op 10 maart 2014 een start was gemaakt met lijn 601 is er een hoop gebeurd. Een van de storende factors was altijd de staat van het materieel. ,,Ik kan wel een boekwerk schrijven over de staat van de bussen zoals die er de laatste jaren hebben bij gestaan. We huren de bussen van de RET en die heeft ons jaren geleden al nieuwe bussen beloofd, maar door tal van redenen kwam dat het er maar niet van. Dit heeft bij de chauffeurs en de betreffende gemeenten tot veel irritatie geleid. Ook de passagiers hadden er last van als een bus bijvoorbeeld weer eens was uitgevallen. Uiteindelijk is het dan toch zover dat we voor de buurtlijnen nu vier nieuwe bussen hebben gekregen”, verwoord een duidelijk opgeluchte Visser. 

Corona
Maar toen de nieuwe bussen inzicht kwamen ontstond corona. Een virus dat het hele leven heeft veranderd. Zo ook op de buurtbus. Visser: ,,we rijden met personeel dat voor het overgrote deel in de risicogroep valt, anderhalve meter is in de kleine bussen niet mogelijk is en daarom werd begin maart besloten dat alle buurtbussen in heel Nederland in de garage moesten blijven. Nederland veranderde in een spookland.” Heel voorzichtig komt Nederland nu weer uit zijn isolement. Per 1 juni rijdt het openbaar vervoer weer als ‘normaal’. Ook de buurtbussen zijn per 8 juni weer opgestart. Maar dat kon niet zomaar. ..In het OV zijn allerlei aanpassingen gedaan, zo ook in onze nieuwe bussen. Ze gingen terug naar de garage en werden ook hier aanpassingen aangebracht. Zo zit de chauffeur geheel afgesloten van de passagiers en mogen er maar vier passagiers mee. Maar er verandert veel meer.”

Sociaal
Een buurtbus heeft naast zijn waarde als openbaar vervoer ook een sociaal aspect. Zo is de interactie tussen (een deel van) de oudere passagiers en de chauffeurs groot. Hulp bij het instappen was daarbij één van de aspecten. ,,Een praatje is door het plexiglas bijna niet meer mogelijk. Het sociale van het werk is nu helemaal weg”, zegt Visser. ,,De chauffeurs mogen geen hulp meer bieden aan de reizigers en daarom is het gebruik van de buurtbus (voorlopig?) voor oudere bijna geen optie meer. Een rollator of zware boodschappen trolley mag niet meer in de bus gezet worden. Vroeger werd een rollator bijvoorbeeld vast gezet, dit kan nu niet meer. Je mag ze wel meenemen, maar alleen als je ze zelf kan vasthouden. Maar aangezien de nieuwe bussen een (te) smalle ingang hebben blijft het lastig. Daarnaast is natuurlijk een mondkapje verplicht en losse kaartjes kopen is niet mogelijk. Wat dit gaat betekenen voor het aantal passagiers weet ik nog niet. Momenteel is het aantal passagiers in het hele openbaar vervoer nog zeer beperkt. Ook bij ons zien we in de eerste weken nog maar 30 procent van wat we vroeger vervoerden.”

Toekomst
De buurtbus verbind en is ook belangrijk voor de omgeving waar niet of nauwelijks ander OV is. Er wordt gereden met kleine acht persoonsbussen. In deze bussen kan men reizen met de gangbare OV kaarten en abonnementen. De lijnen worden gereden door een grote groep vrijwillige chauffeurs. Vrijwilliger worden of een opmerking? Mail naar busridderkerk@hotmail.com

Advertenties uit de krant