Logo deschakelalbrandswaard.nl
Anne Marie Zwaneveld is ombudsman van Albrandswaard.
Anne Marie Zwaneveld is ombudsman van Albrandswaard. (Foto: )

Zeg ken jij de ombudsman van Albrandswaard?

ALBRANDSWAARD - In het jaaroverzicht van 2019 van de gemeentelijke ombudsman in Albrandswaard bleek dat er slechts drie klachten waren binnen gekomen over de gemeente. Komt dat omdat de gemeente heel goed werk levert of omdat veel mensen de weg naar de ombudsman niet kennen? In gesprek met Anne Mieke Zwaneveld, de ombudsman van Albrandswaard.

Door Astrid Potuijt

,,Ik ben er voor iedereen die zich niet netjes behandeld voelt door de gemeente", vertelt Zwaneveld. ,,Denk bijvoorbeeld aan een klacht die is ingediend bij de gemeente over bomen op de openbare weg die teveel licht in huis wegnemen en waar de gemeente niets aan doet. Of een persoon die een traplift nodig heeft en hier een negatief antwoord op krijgt. Heeft de gemeente de aanvraag goed ingeschat, zijn alle omstandigheden meegenomen bij de beoordeling? Maar ook als een ambtenaar 'gewoon' onbeleefd is, de gemeente niet handhaaft bij overlast of niet goed luistert naar een inwoner. In al deze situaties kan men bij de ombudsman terecht."

Onafhankelijk
De ombudsman is een onafhankelijke partij. Als men hier een klacht indient, wordt deze heel grondig onderzocht. ,,Binnen vijf dagen krijgt de klager een inhoudelijke schriftelijk reactie voordat de procedure in gang wordt gezet. ,,Soms kan het wel een half jaar duren, maar wij gaan voor grondig onderzoek, dat vinden we belangrijker dan snel", vervolgt Zwaneveld. Uiteindelijk is het de ombudsman die een oordeel geeft en bepaalt of de gemeente alsnog moet gaan werken aan de klacht of dat de gemeente juist heeft gehandeld."
Terug naar het voorbeeld van de bomen die licht in huis wegnemen. ,,Als ik zo'n klacht krijg, dan ga ik natuurlijk ook ter plekke kijken. Soms doe ik dat anoniem, soms op afspraak. En uiteraard volgen we de wet met het oordeel dat we geven.

De coronacrisis kan er ook voor zorgen dat er zelfstandig ondernemers zijn die niet goed terecht kunnen voor steun bij de gemeente. Ook deze mensen zijn welkom bij de ombudsman. ,,Deze mensen zijn niet geholpen met een lange juridische procedure, zij hebben snel een oplossing nodig."

De ombudsman vraagt vaak eerst aan de gemeente om de klacht nog eens te bekijken. Dat gebeurt dan wel onder het toeziend oog van Zwaneveld. Zij kan daarbij ook bemiddelen. Dit is vaak de snelste weg naar een goede oplossing.

Geen kosten
Het inschakelen van de ombudsman kost niets. ,,Mijn kosten worden betaald door de verschillende gemeenten waarvan ik ombudsman ben. Ook daarvoor ben ik onpartijdig en onafhankelijk. Ik heb zelf geen eigen belang bij een bepaalde afloop."

Onbekend
,,Als de inwoners van Albrandswaard tevreden zijn met de gemeente, ben ik het ook", zegt Zwaneveld. ,,Maar als zij wel klachten hebben, maar die niet kunnen uiten, is dat juist zorgelijk. Daarom wil ik ook dat de gemeente klachten snel oppakt. Inwoners die vastlopen bij de gemeente kunnen dus ook naar mij komen. Vreemde ogen dwingen, zo ook die van de ombudsman waar dat nodig is."

Contact
Op dit moment houdt de ombudsman geen spreekuur in Albrandswaard vanwege de coronacrisis. Maar mensen kunnen wel vanaf 8 juni op afspraak terecht in het kantoor in Rotterdam aan de Meent. Vanaf september hoopt Anne Marie Zwaneveld weer plaats te nemen in Het Koetshuis in Rhoon om mensen te woord te staan.
De ombudsman is makkelijk bereikbaar. Bel op werkdagen voor informatie, vragen en klachten tussen 9 en 16 uur met 010-4111600 of mail naar info@ombudsmanrotterdam.nl..

Ook kan men via de website www.ombudsmanrotterdam.nl een klacht indienen. Als er een klacht binnenkomt wordt die zo snel mogelijk beoordeeld.

Meer berichten