Afbeelding

Column dominee Rob Maas: Recht van verzet

Algemeen

,,U kunt na dit gesprek gebruik maken van uw recht van verzet, dan wordt u niet meer gebeld," beweert de opdringerige medewerker van het callcenter. ,,Maar ik wil helemaal niet gebeld worden daarom sta ik in het bel-me-niet register," vervolg ik op een toon die ondertussen lijkt op die van een hond waarvan je de etensbak te dicht nadert. De helft van de Nederlanders ergert zich aan wat men ervaart als telefoonterreur en ik hoor daarbij. Verzetten is een hobby geworden, dus bel ik met de hoofden en managers die erover gaan. Mijn sterkste argument is dat het vooral kwetsbare mensen zijn die zich laten overhalen. Zo heb ik heb een familielid dat tegen alle aanbiedingen ja zegt om van de verkoper af te zijn. Een dochter vertelt tijdens een rouwbezoek: ,,Dominee, ik sta verbaasd over de enorme hoeveelheid goede doelen waar moeder aan gaf, de laatste jaren van haar leven." Ik schakel naar het hoogste verzet wanneer ik meemaak dat duidelijk verwarde mensen ineens drie kranten in de bus krijgen of blijken te zijn 'overgestapt' op een vaak toch niet goedkopere telefoonprovider.

Soms denk ik dat ik ook ingeschreven sta in het wij-helpen-u-niet register, luister maar mee. ,,U kunt altijd een klacht indienen," zegt de medewerker van de gemeente aan de telefoon. ,,Daar heb ik nu niets aan. Ik wil gewoon zelf de medewerker spreken die erover gaat, want met u kom ik geen stap verder."
,,Meneer, ik ga het gesprek beëindigen, als u verder niets te vragen heeft." Ik bijt op mijn tong en grom als een hond die in het nauw gedreven is en zeg uit pure onmacht: ,,dan bel ik de wethouder wel." "Meneer Maas, dat is uw goed recht, ik wens u nog een hele goede middag."

Advertenties uit de krant