Afbeelding
ADVERTORIAL

Joeri van der Schans: De klanten moeten het tuincentrum blij verlaten

Algemeen

Hij is met groene vingers geboren en tussen de bloemen en planten in het familiebedrijf van zijn vader opgegroeid. Een uitstapje van drie jaar naar de olie industrie maakte hem niet gelukkig, waarop hij, deze week vijftien jaar geleden, De Bloemenjungle begon. Joeri van der Schans. Tweeënveertig jaar. Getrouwd met Karian, vader van Maayke en Lars, ondernemer pure sang.

Joeri: ,,Het is niet zo dat ik het werk bij de oliemaatschappij met tegenzin deed, maar hoe uitdagend de projecten ook waren, eigenlijk kwam het steeds op hetzelfde 'kunstje' neer. Ik ben meer van variatie in mijn werkzaamheden. Nu is geen enkele werkdag hetzelfde. Uiteindelijk kruipt het bloed toch ook waar het niet gaan kan en bleven de bloemen en planten trekken."

,,Even op zaterdagmiddag met mijn vader een bloemetje bij Tuincentrum Bezemer kopen bracht de ommekeer. De parkeerplaats was leeg, het assortiment was klein, de sfeer terneergeslagen. Mijn vader en ik keken elkaar aan en dachten hetzelfde: dit kan veel beter. Binnen drie weken was de deal rond en kreeg het tuincentrum de naam De Bloemenjungle."

Blij, blij, blij
,,Vanaf dag één zijn we gaan bouwen aan een eigentijds tuincentrum. Onze visie is helder. We verkopen bloemen, planten voor binnen en buiten en woonaccessoires. Bij ons geen dierenvoer, gereedschappen of boeken. Alle producten bieden we in een breed assortiment en van topkwaliteit. Daar laat ik iedere dag om half vier uur de wekker voor aflopen. Ik stap dan in de vrachtwagen, op weg naar de veiling om inkopen te doen. Duur is jammer, maar niet onoverkomelijk. Geen topkwaliteit wel. Dat komt er niet in. Nooit concessies aan de kwaliteit. We maken van een bezoek aan het tuincentrum een beleving. We zijn pas tevreden als de klanten blij en tevreden de deur uit gaan. Blij met de indrukken die ze hebben opgedaan, blij met de manier waarop ze geholpen zijn en natuurlijk blij met de aankopen."

,,Een bos bloemen kan je op iedere hoek van de straat kopen. Er is geen supermarkt of benzinestation die er niet een hoekje voor heeft ingericht. Alleen, de boeketten die wij aanbieden zal je er niet vinden. Onze creatieve bloemschikkers staan al te popelen als ik de vrachtwagen met verse aankopen aan het uitladen ben. Ze trekken de bloemen nog net niet uit mijn handen om aan de slag te gaan. Geen standaard bosje dus, maar mooie dagverse boeketten met creativiteit en vakkennis gemaakt."

Mooie reviews
Tijdens het gesprek stralen de ogen van Joeri onophoudelijk. De liefde voor het vak en zijn bedrijf spatten ervan af. Geen spoortje van vermoeidheid.

,,Ik maak werkweken van soms wel tachtig uur of meer," zegt hij daarover, ,,maar het geeft me alleen maar energie. Als bij de gemiddelde Nederlander de wekker afloopt en de dag begint, heb ik vaak de eerste adrenaline stoten al gehad. De aankoop van een mooie partij planten of een scherpe inkoop, ik word er blij van. Verder ben ik veel op de werkvloer te vinden. De interactie met klanten en medewerkers, daar geniet ik van. Ik stop veel energie in het bedrijf en vraag ook veel van de medewerkers. Alles voor een blije klant. Dat weet iedereen en juist daarom werken ze bij ons. We hebben dan ook een fantastisch team waar we heel trots op zijn. Bergen verzetten met elkaar. De hoge score in de reviews laat zien dat de klanten dit waarderen. Dat motiveert om nog beter te presteren. We gaan altijd voor het hoogst haalbare. Een tien dus.

Sterke vrouw
Er wordt wel gezegd dat achter iedere ondernemer een sterke vrouw staat. Bij Joeri staat zijn vrouw ernaast. Ze zijn de drijvende krachten achter De Bloemenjungle. ,,We doen het samen en hebben een duidelijke taakverdeling. Karian doet de woonaccessoires en ik doe het levende goed. Maar alleen als we als team goed presteren krijgen we tevreden klanten. Het tuincentrum ademt nu de herfst. Alles mooi op kleur geëtaleerd. Kom je over een maand of twee terug dan is er een totaal andere sfeer gecreëerd. Al op de parkeerplaats waant men zich in de kerstdagen. Duizenden lampjes, kerstaccessoires, kerststerren. We nemen de bezoekers even mee in de wereld van de kerstman. Juist het wisselen van de seizoenen is mooi. Het tuincentrum krijgt dan iedere keer een metamorfose. 'Never a dull moment' bij De Bloemenjungle."

Fysiek leeg
Blijft natuurlijk de vraag of Joeri met zijn zesdaagse werkweek nog wel tijd heeft voor andere dingen dan zijn bedrijf. ,,Genoeg," zegt hij. Twee keer per week ga in naar de sportschool voor boxmaster en twee keer per week trek ik mijn hardloopschoenen aan. Als ik na een training fysiek helemaal leeg ben, voel ik me goed. Verder is er natuurlijk altijd quality time voor het gezin.

Komende week wordt het vijftienjarig bestaan groots gevierd. Heel de week zijn er speciale aanbiedingen en wordt het hele assortiment met 15 procent korting verkocht.

Afbeelding

Advertenties uit de krant